KASKI-hanke

TechVillan KASKI-hanke tarjoaa teollisuuden pk-yrityksille väylän tuotteistaa palvelujaan sekä parantaa asiakaskokemusta. Voit lukea lisää KASKI-hankkeesta osoitteesta:

http://kaski.techvilla.fi

Case: Latimeria

Latimeria and Aki Mänttäri presenting the product's packagePorvoolainen design-yritys Latimeria Oy hakeutui kehitysyhtiö Posintran yrityshautomon kautta TechVillan Shine-erottuvuusvalmennukseen. Valmennuksessa silmät avautuivat erityisesti jälleenmyyjän ja hyvän yhteistyön merkitykselle.

Latimerian suunnittelijat Katriina Seppälä ja Juha Luukkonen työskentelevät enimmäkseen kahdestaan, joten he kaipasivat uusia näkökulmia yrityksensä kasvun ja kehittämisen vauhdittamiseksi. "Kun lähtee etsimään uusia asiakkaita, pitää kasvaa kohtaamaan heidät. Siinä on suureksi hyödyksi, kun saa keskustella erilaisten ihmisten kanssa", Katriina Seppälä toteaa.

"Jo se on valtava edistysaskel, että saa kertoa ideoistaan erilaisille yleisöille: samalla ne kirkastuvat itsellekin. Kun lisäksi kuuntelee avoimesti uusia näkökulmia, saa kohtaamisista paljon irti", Juha Luukkonen täydentää. 

Pk-yrityksille räätälöity kokonaisuus

TechVillan erottuvuusprosessi muokattiin Posintran kanssa vastaamaan hautomoyritysten tarpeita.

"Viidessä työpajassa tunnistettiin ja priorisoitiin asiakassegmenttejä, tarkasteltiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, toimialan trendejä ja kilpailutilannetta sekä arvoketjua eli sitä, mitä mm. jälleenmyyjät ja loppuasiakkaat arvostavat tuotteessa", kertoo Aki Mänttäri.

Työtä tehtiin käytännönläheisesti. "Hyvin tärkeää on esimerkiksi määritellä, miten erottuvuustekijä näkyy käytännössä ja kuinka siitä viestitään asiakkaille", Tiina Whiley Posintrasta toteaa.

Latimerialle hedelmällistä oli vaihtaa ajatuksia vähittäismyyntiyrityksen kanssa. Näin ymmärrettiin, kuinka suuri merkitys jälleenmyyjällä ja esillepanolla on design-tuotteiden ostopäätöksissä. "Myyntihenkilöstö on avainasemassa siinä, että tuotteemme löydetään", Katriina Seppälä kertoo. 

Erottuvuusprosessi havahdutti myös pakkausten merkitykseen, ja prosessin aikana Latimeria uudisti pakkauksensa. "Tyylikäs pakkaus tukee yhteistyötä myyntihenkilöstön kanssa. Kaunis pakkaus tuo tuotteet houkuttelevasti esiin, helpottaa myyntiä ja tuo lisäarvoa myös asiakkaalle", Juha Luukkonen toteaa.

Erottuvuusprosessin parhaaksi anniksi osoittautui, että asioita käytiin läpi muutenkin kuin yrittäjille luonteenomaisista näkökulmista. "TechVillan ja Posintran rooli oli tässä äärimmäisen tärkeä. Tuotannon rinnalla omat rahkeet eivät riitä tällaiseen prosessiin, vaan impulssin on tultava ulkopuolelta", Juha Luukkonen toteaa. Työpajamateriaalit ovat tukena, ja niihin palataan vielä monesti.

 

Viimeksi päivitetty 23.09.2013 11:23 | Palaute