Toiminnan nykytilan kartoitus nostaa esiin kehityskohteet ja mahdollisuudet

Nykytila-analyysi on tehokas työkalu, joka auttaa yritystäsi ymmärtämään omat vahvuudet ja kehityskohteet.

Avaimet asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehitykseen

NUOTTA-hankkeessa tuetaan Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueen pk-yritysten kilpailukykyä auttamalla yrityksiä ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita ja oman liiketoiminnan tulevaisuuden tarpeita sekä kehittämään liiketoimintaa tarvittavaan suuntaan. Jokaisen yrityksen tarpeet kartoitetaan ensin analysoimalla yrityksen nykytilaa.   

Nykytila-analyysi on tehokas työkalu, joka auttaa yritystäsi ymmärtämään omat vahvuudet ja kehityskohteet. Sen avulla voit tunnistaa, missä yrityksesi toimii jo erinomaisesti ja missä on parantamisen varaa. Se on myös työkalu oman yrityksen innovaatio- ja kehitys-roadmapin luomiseen.  

Mitä nykytila-analyysi kertoo? 

  1. Kehikko, jonka kautta saatte käsityksen innovaatio- ja kasvukyvykkyyden nykytilanteesta:

 Analyysissa käydään läpi yrityksen johtamisen, kulttuurin, prosessien ja osaamisen alueiden kautta yrityksen nykytilaa. Nykytila-analyysikehikon kautta keskustelu auttaa tunnistamaan ja sanoittamaan, mihin keskitytte, millaisia vahvuuksia ja mitä kehityskohteita teidän toiminnassanne on.

  1. Näkymää kehitystyöhön:

Nykytila-analyysissa ei ole tarkoitus keskittyä ongelmien havaitsemiseen, vaan erityisesti saada näkymää, mihin osa-alueisiin tai kehityskohteisiin kannattaa keskittyä lähitulevaisuudessa. Hankkeen asiantuntijoiden kanssa tehtävä nykytila-analyysi tuo myös arvokasta ulkopuolista näkemystä, jota voitte hyödyntää yrityksen tulevaisuuden suunnittelutyössä.

”NUOTTA-hankkeen avulla on yrityksessämme tunnistettu erilaisia kehittämisen kohteita. Ulkopuolinen näkemys on ollut tässä suurena apuna. Meitä myös sopivasti haastettiin ajattelemaan asioita toiselta kantilta.Techvillan tiimin kanssa työskentely on ollut helppoa ja mukavaa. He ovat valmistelleet tapaamiset ja materiaalit kiitettävästi ja hyvinkin selkeästi ymmärrettävään muotoon.” Janne Immonen, toimitusjohtaja, Rinotop Oy 

Käytännön vinkki: 

Jokaisen yrityksen kannattaa pysähtyä keskeisten toimintojen nykytila-analyysin pariin aina silloin tällöin.  Voitte pohtia yrityksen kokonaistilannetta tai pysähtyä erityisesti jonkun strategian kannalta tärkeän osa-alueen, kuten asiakkuuksien hallinnan tai prosessien toimivuuden ja tulevaisuuden tarpeiden ääreen jo ennen kuin niistä tulee kriittisiä. Käyttäkää yksinkertaista asteikkoa ja arvioikaa eri osa-alueita. Pohtikaa myös yhteisesti, mikä on hyvin, mitä voitaisi parantaa ja mitä se merkitsee liiketoiminnan eri osa-alueiden näkökulmasta. Seuraava askel on viedä kehityskohteet käytäntöön.  

Asiakasesimerkki NUOTTA-hankkeesta: 

Keravalainen Pynnönen International sai NUOTTA-hankkeen nykytilakeskustelusta vahvistusta strategiassaan tärkeiden, kiertotaloutta tukevien palvelujen kehittämiseen Yhteistyössä TechVillan asiantuntijoiden kanssa selkeytettiin kiertotalouspalvelujen  sisältöä ja asiakasarvoa sekä pohdittiin erottautumistekijöitä.  Yritys lähti myös kartoittamaan kiertotalouspalvelujensa tunnettuutta ja asiakkaidensa tarpeita asiakastyytyväisyyskyselyssään, jotta se pystyy tulevaisuudessa palvelemaan entistäkin kattavammin asiakkaitaan. 

”NUOTTA-hankkeen nykytila-analyysin keskustelu oli hyödyllinen keino sanottaa yrityksen toiminnan malleja ja vahvuuksia sekä tuoda esiin kehityskohteita. Tämä tukee yhteistä ymmärrystä ja tahtotilaa, joita tarvitaan myös kehittämisen mahdollistamiseksi.”  Kari Pynnönen, toimitusjohtaja, Pynnönen International Oy 

Lue tästä lisää asiakasesimerkkejä, miten yrityksissä on kehitetty toimintaa NUOTTA-hankkeen tuella.  


NUOTTA-EAKR-hanke tukee ja rohkaisee pk-yrityksiä toteuttamaan asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita, parantamaan asiakasymmärrystään, ja kehittämään palveluja paremmin vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja odotuksia. Hanke jatkuu kesään 2025, vielä ehtii siis mukaan! Lue lisää: nuottahanke.fi

Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Analytiikka ja markkinointi

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.