Case: Haarnio Oy – palveluiden laajentaminen verkkokauppaan 

Haarnio Oy on Nummelassa toimiva opastus- ja turvallisuustuotteita valmistava yritys, joka on toiminut alalla jo yli 50 vuotta, ja työllistää nykyisin noin 20 henkilöä. Haarnio on alallaan tunnettu toimija, joka on myös vaikuttanut aktiivisesti alansa kehitykseen Suomessa, heidät tunnetaan myös ammattitaitoisesta ja henkilökohtaisesta asiakaspalvelustaan ja pitkistä asiakassuhteista.  

Haarnion kotisivuilla on kaksi vaihtoehtoista tapaa toimia. Sivustolla on tarjouskori, johon voi kerätä tuotteita saadakseen tarjouksen sekä on jälleenmyyjäkauppa, josta voi tehdä tuotekyselyitä ja tilata tuotteita, jotka integroituvat suoraan Haarnion tuotannonohjausjärjestelmään. Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että asiakkaan on hyvin vaikea ostaa opasteita suoraan nettikaupasta johtuen erilaisista opastamisen lainalaisuuksista. Yrityksen nykyinen verkkopalvelu ei ole lunastanut paikkaansa helpottavana ratkaisuna tähän ongelmaan.  

Toimitusjohtaja Jari Haarnio ja NUOTTA-hankkeen tiimi päättivät selvittää asiakkaiden näkemyksiä Haarnion palvelusta, sekä verkko-ostamisen nykytilaa ja mahdollisuuksia. Selvitimme kyselyn avulla yrityksen vahvuuksia, asiakkaiden palveluntarvetta sekä verkkokauppaan liittyviä mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Kyselyn tarkoituksena oli osaltaan tukea Haarnion tekemään päätös siitä, kannattaako verkkokauppaan investoida. Kysely kohdistettiin sekä Haarnion asiakkaille että yrityksen henkilöstölle. Tällä tavoin pystyimme todentamaan, kuinka hyvin Haarnion oma tiimi tunnisti asiakkaiden tarpeet ja odotukset.  

”On kiva työskennellä TechVillan konsulttien kanssa. He kuuntelevat, tekevät duunia, eivätkä kippaa yrittäjän selkään todo-listaa. He myös aina varmistavat, että teemme oikeita asioita tahdotun tavoitteen suuntaan.“  
– Jari Haarnio, toimitusjohtaja, Haarnio Oy

Lopputuloksena saimme selkeän näkemyksen yrityksen vahvuuksista ja asiakastarpeista sekä hyvän asiakaskokemuksen keskeisistä edellytyksistä. Saimme arvokasta myös siitä, mitkä olisivat uudistetun verkkopalvelun tarpeelliset toiminnot. Jatkamme tätä työtä Haarnio Oy:n kanssa ja kerromme työn etenemisestä myöhemmin lisää!    


NUOTTA-EAKR-hanke tukee ja rohkaisee pk-yrityksiä toteuttamaan asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita, parantamaan asiakasymmärrystään, ja kehittämään palveluja paremmin vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja odotuksia. Hanke jatkuu kesään 2025, vielä ehtii siis mukaan! Lue lisää: nuottahanke.fi