Rosbacka Oy lähti mukaan asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja palveluinnovaatioiden kehittämistä tukevaan NUOTTA-hankkeeseen saadakseen ulkopuolista näkemystä kasvutavoitteidensa toteuttamiseen.

Rosbackan 150-vuotias maatila, on matkailukohde lähellä Helsinkiä ja lentokenttää. Peltojen keskellä oleva kohde tarjoaa idylliset puitteet juhliin ja tapahtumiin. Rosbackan asiakkaat arvostavat tilan rentoa ja maanläheistä tunnelmaa, joka on olennainen osa tilan brändiä ja toimintamallia. Tilan toimintaa pyörittää neljä innovatiivista naisyrittäjää.
Rosbacka Oy lähti mukaan asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja palveluinnovaatioiden kehittämistä tukevaan NUOTTA-hankkeeseen saadakseen ulkopuolista näkemystä kasvutavoitteidensa toteuttamiseen. TechVilla toteutti yrityksen kanssa nykytila-analyysin, jossa tarkasteltiin yrityksen vahvuuksia ja kehityskohteita johtamisen, kulttuurin, prosessien ja osaamisen näkökulmista. Lisäksi toteutettiin strategiatyöpaja, jossa selkeytettiin yrityksen palvelukehityksen suuntaa.
Kulttuurimatkailuun ja tapahtumiin erikoistuneen tilan kasvustrategiassa on oleellista keskittyä asiakaskokemuksen ja palvelujen kehittämiseen. Rosbackan omistavan Heidi Virran vahva tausta myynnin ja markkinoinnin automaatioista on mahdollistanut sen, että Rosbackan liiketoimintaa on lähdetty kehittämään alusta lähtien systemaattisesti, myös hyödyntäen digitalisaation mahdollisuuksia.
Palvelukokonaisuuksilla lisäarvoa toimintaan
Strategiaprosessin kehittämisessä keskeisiä tavoitteita ovat strategian selkeyttäminen, avaintavoitteiden määrittely ja niiden aikatauluttaminen. Lisäksi palvelukokonaisuuksia halutaan suunnitella ja integroida siten, että eri osa-alueet tukevat toisiaan ja luovat lisäarvoa. Asiakassegmentoinnin tarkempi määrittely ja markkinointitoimenpiteiden kohdentaminen tehokkaammin ovat myös tärkeä osa kehitystyötä.
Strategiatyöpajassa keskityttiin viemään Rosbackan palveluihin liittyvää visiota konkreettisiin tavoitteisiin ja palveluiden kehitystarpeisiin, jotta tilasta tulee entistäkin monipuolisempi rentoutumis- ja elämyskeidas eri asiakasryhmille. Tulevaisuudessa halutaan panostaa erityisesti yritysasiakkaiden määrän kasvattamiseen ja uusien palvelukokonaisuuksien kehittämiseen, kuten kokous- ja työhyvinvointipalveluihin sekä kesätapahtumiin. Tilalle on myös rakenteilla koirametsä, joka houkuttelee uusia asiakkaita ja vahvistaa tilan eläinystävällistä imagoa.
Tärkeänä arvotekijänä kestävä kehitys
Rosbackan tilan toiminnan ytimessä ovat sen arvot, jotka ohjaavat kaikkea tekemistä. Luonto ja kestävä kehitys ovat keskeisiä periaatteita, joiden pohjalta tilan toimintaa suunnitellaan. Yhteisöllisyys ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa ovat myös tärkeässä roolissa, ja asiakkaiden viihtyvyyttä pyritään parantamaan tarjoamalla mahdollisuuksia rentoutumiseen ja kiireettömyydestä nauttimiseen. Oppiminen ja jatkuva kehittyminen ovat myös olennaisia arvoja, ja tavoitteena on luoda kokemuksia, jotka tuottavat iloa ja vapautta.
Strategiatyön myötä Rosbackan tila on valmiina suuntaamaan tulevaisuuteen suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Asiakkailleen tila aikoo tarjota entistä monipuolisempia ja laadukkaampia elämyksiä, sekä toimia elinvoimaisena ja kehittyvänä matkailukohteena.toimintaprosesseihin.
”Työpaja auttoi hahmottamaan yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia selkeämmin sekä kokoamaan työyhteisön arjen haasteet konkreettisiksi kehityskohdiksi ja toimenpiteiksi.”
Heidi Virta, Rosbacka Oy, yrittäjä
NUOTTA – Asiakasymmärryksestä kohti palveluinnovaatioita ja uutta liiketoimintaa -EAKR-hanke tukee ja rohkaisee pk-yrityksiä toteuttamaan asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita, parantamaan asiakasymmärrystään, ja kehittämään palveluja paremmin vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja odotuksia. Hanke jatkuu kesään 2025, vielä ehtii siis mukaan! Lue lisää: nuottahanke.fi