Yrittäjät nostivat esiin, miten arvokasta hankkeessa saatu ulkopuolinen näkemys oli oman palvelukehityksen tukena.

NUOTTA – Asiakasymmärryksestä kohti palveluinnovaatioita ja uutta liiketoimintaa -hankkeen tulosseminaari kokosi yhteen yrittäjiä, asiantuntijoita ja julkisen sektorin toimijoita keskustelemaan pk-yritysten kehittämisestä, tuotteistamisesta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen tuloksia ja kuultiin esimerkkejä siitä, miten hanke on tukenut yritysten uudistumista.
Konkretiaa kentältä – yrittäjäpuheenvuorot
Tuore Uudenmaan nuori yrittäjä, hyvinkääläinen Jere Eronen, kertoi nopeasti kasvavan tuholaistorjuntayrityksensä Pestman Oy:n kehityksestä. Yritys on panostanut alan yhteistyöhön ja luonut helposti myös verkosta ostettavia palveluja. Hankkeessa Jere sai tukea uuden palvelun tuotteistamiseen. Ulkopuolinen näkemys auttoi myös katsomaan omaa liiketoimintaa uusista kulmista.
Toisen puheenvuoron piti Pynnönen International Oy:n Kari Pynnönen. Keravalainen yritys huoltaa ja kunnostaa vuosittain yli 1,5 miljoonaa kuormalavaa pääasiassa elintarviketeollisuudelle, sekä toimittaa kotimaisia ja kansainvälisiä täys- ja osakuormakuljetuksia sekä turvakuljetuksia.
Hankkeessa selkeytettiin ja sanoitettiin Pynnösen kiertotaloutta tukevat palvelut sekä toteutettiin asiakaskysely, joka toi arvokasta tietoa asiakkaiden tarpeista. Kari korosti myös hankkeen merkitystä keskustelualustana kehityssuunnittelussa yhdessä seuraavan sukupolven kanssa.
Kolmas yrittäjäpuheenvuoro kuultiin ohjelmistokonsultointiyritys Professan Ensio Ruotsalaiselta, joka kertoi sensoridataan pohjautuvan uuden palveluaihion kehittämisestä. Hankkeessa hyödynnettiin fasilitoituja työpajoja palvelumuotoilun tukena.
Kaikki yrittäjät nostivat esiin, miten arvokkaita hankkeessa saatu ulkopuolinen näkemys, sparraus ja ”boksin ulkopuolelta” tulevat ideat olivat oman palvelukehityksen tukena.

Asiantuntijaeväitä tuotteistukseen
Asiantuntijapuheenvuorossa Nosteen Riikka Nurmi jakoi käytännönläheisiä vinkkejä siitä, miten palvelusta tehdään houkutteleva ja helposti ostettava.
Riikan resepti tuotteistukseen:
- Tunnista ja kuvaa asiakkaan ongelma
- Tee rohkea – jopa törkeä – lupaus ratkaisusta
- Tarjoa takuu, joka poistaa ostamisen esteet
- Rakenna selkeä hinnoittelu ja helppotajuinen sisältö
- Nimeä palvelu mieleenpainuvasti

Tuloksia, oppeja ja kurkistus tulevaan
Seminaarissa käytiin läpi myös hankkeen tuloksia ja otettiin katse toimijoiden tuleviin hankkeisiin. Päivän päätti projektipäälliköiden Mika Ollikaisen (TechVilla) ja Heikki Ruohomaan (HAMK) kooste pk-yritysten vahvuuksista ja kehityskohteista. Kahden vuoden aikana hankkeessa kehitettiin yli 60 yrityksen kanssa, mikä toi laajan näkymän alueen pk-yrityskenttään.
Vahvuuksia ovat mm.:
- Ydinosaaminen ja tekninen ammattitaito
- Luotettavuus ja vastuullinen toimintatapa
- Joustavuus asiakastarpeisiin vastaamisessa
Kehityskohteita ovat mm.:
- Ennakointikyky ja reagointi muutoksiin
- Myynti-, markkinointi- ja viestintäosaaminen
- Palveluiden kaupallistaminen ja tuotteistus
Lisäksi data, digitalisaatio, kiertotalous, uudet liiketoimintamallit ja huoltovarmuus ovat sekä mahdollisuuksia että kehittämiskohteita pk-yritysten toimintaympäristössä.
Työkaluja jatkoon
Hankkeen tulokset julkaistaan myöhemmin laajemmin, mutta jo nyt käytettävissäsi on HAMK:in julkaisema Innovaatiokyvykkyyden pikaopas.
Lämmin kiitos kaikille osallistujille ja hankekumppaneille – kehitystyö ja tulokset syntyvät yhdessä!
EU:n aluekehitysrahaston osarahoittama NUOTTA – Asiakasymmärryksestä kohti palveluinnovaatioita ja uutta liiketoimintaa -hanke auttaa pk-yrityksiä kehittämään osaamista ja kilpailukykyä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueilla. Hankkeen puitteissa yritykset voivat hyödyntää nykytila-analyysiä tunnistaakseen keskeisiä osaamisalueita, joiden kehittäminen on avainasemassa tulevaisuuden liiketoiminnan tukemisessa. Hankkeen toteuttajina ovat Teknologiakeskus TechVilla ja HAMK – Hämeen ammattikorkeakoulu.
Lue lisää: nuottahanke.fi